Att behålla rätt kompetens – employer branding – sunt förnuft…

Läser på SVDs näringlivssidor en artikel om att en ”Tydlig profil lockar rätt person”. Det är ett reportage som handlar om employer branding och  den kompetensbrist som nu börjar ”gripa sina klor” i det svenska näringslivet sedan en tid tillbaka, vilket påverkar de svenska företagens försök att hitta och locka rätt medarbetare samt att behålla desamma. SVD intervjuar bl a Anna Dyhre som sedan år 2009 arbetar i eget företag efter att hon tidigare varit Sverigechef på Universum.

Artikeln tar upp en hel del olika ämnen men de rader som fastnade i mitt minne var följande:

Organisationsmässigt behövs det stora förändringar i företagen.. I många företag bär en person ensam ansvaret för employer branding-frågan. – Det är ungefär som att säga att den här personen är ansvarig för hela lönsamheten. Båda frågorna bygger ju på hela personalen. Är det inte något som ledningsgruppen verkligen tror på och efterlever, då är det väldigt svårt att få något att hända. Hr har suttit på sin lilla byrå, marknad på sin, kommunikationsavdelningen på sin, man märker att när det blir riktig sprutt i det är när de här samarbetar.”

Anna visar på ett antal viktiga områden för att lyckas:

  • Arbeta internt med dessa frågor på bredare bas
  • Samarbete mellan olika kompetensavdelningar inom varje organisation såsom HR, marknad och kommunikation

Inte så mycket nytt men väl värt att nämnas. Dessa punkter var bl a något som vi i vårt examensarbete också kom fram till.

Jag tror att fler och fler företag kommer att satsa mer resurser på employer branding-relaterade aktiviteter under de kommande åren – speciellt i branscher och sektorer som har brist på kompetens. Sunt förnuft? Jag hoppas att flertalet av dessa företag börjar detta arbete internt, för det är ju lättast att ”bygga huset med grunden först”. Börjar man internt med detta arbete så kommer förhoppningsvis nöjda medarbetare att kommunicera med andra i dennes nätverk om vilken bra arbetsgivare de arbetar tillsammans med och vilken arbetsgivare vill inte åtnjuta detta?

Till sist ett riktigt schysst exempel, speciellt de 30 första sekundrarna som fick mig att dra på smilbanden, på hur man kan påverka image och rykte via världens näst största sökmotor, Youtube (Presentationen av en svensk advokatfirma):

Lämna en kommentar